Zejména v posledních letech se stala, tato malinká černá semínka, velmi oblíbená a není se čemu divit! Semínka šalvěje hispánské totiž i přes svou velikost obsahují obrovské množství výživných látek a právem je můžeme zařadit do potravin superfood.

Je to teprve nedávno, co jsem zařadila chia semínka do mého jídelníčku. Jedná se o zajímavou potravinu, kterou mám nejraději k snídaní v podobě smoothie nebo právě “pudinku”.

Účinky chia semínka?

Chia semínka jsou v prvé řadě velmi výživná a plná antioxidantů, které zpomalují celý proces stárnutí, stejně jako napomáhají snižovat riziko rakoviny a dalších onemocnění.

V chia semínkách najdete obrovské množství vlákniny, dále jsou bohatá na bílkoviny, což z nich dělá ideální volbu pro vegetariány. Velkým bonusem jsou i obsažené aminokyseliny, které pak pomáhají tyto bílkoviny plně využít, a nemůžeme opomenout ani velké množství omega-3 mastných kyselin. Chia je rovněž výborná díky obsahu vápníku, fosforu a hořčíků, tedy složek, které stojí za silnými kostmi a zuby.

Velkou výhodou chia semínek je, že jsou plná důležitých živin a zároveň obsahují jen velmi málo kalorií. Zajímavá je i jejich schopnost absorbovat vodu. Chia semínka totiž dokáží nasát až 10ti násobek své váhy ve vodě. Následně získají tužší gelovou konzistenci, více zaplní žaludek a zaženou tak pocit hladu.

Historie chia semínek

První zmínky o šalvěji hispánské a jejich semínkách sahají do dob starých Aztéků a Mayů, kteří ji používali jako běžnou přísadu do svých pokrmů, a podle Mendozova kodexu z 16. století, také jako platidlo.

Jak chia semínka používat

Semínka nemají nijak výraznou chuť, jejich zasazení do jídelníčku je tak velmi jednoduché. Můžete je přidat prakticky do čehokoliv. Nejčastěji se však chia semínka konzumují následujícími dvěma způsoby:

Syrová úprava – abyste využili všechny látky, musí se semínka nejprve namočit v poměru 1:10 (přibližně 1 a půl lžíce na sklenici tekutiny). Namáčet se mohou jak do vody, tak i do mléka, nejlépe přes noc. Poté je lze přidat třeba do jogurtu, ovesné kaše či smoothie.

Mletá úprava – semínka je třeba umlet v mlýnku a poté je lze přidávat do těsta na palačinky, muffiny, pečivo či těstoviny. Namletá semínka uchovávejte v uzavíratelné sklenici, nejlépe v ledničce nebo mrazáku.

Suroviny

na 4 porce / příprava 15 minut + nákladní 12 hodin

  • 2 banány
  • 2 hrníčky sójového vanilkového mléka
  • 1 datle
  • 1/3 hrníčku chia semínek
  • hrst jahod

na podávání

  • jahody
  • banán
  • nasekané lískové ořechy
Postup
  1. V předehřáté troubě na maximum, opečeme neoloupaný banán po dobu 10 – 15 minut. Banán během pečení zčerná a začne pouštět šťávu.
  2. Oloupaný, pečený banán rozmixujeme společně s mlékem a datlem dohladka.
  3. Banánovou směs smícháme s chia semínky, přikryjeme a uložíme přes noc do lednice.
  4. Druhý den ráno si rozmixujeme jahody.
  5. Do skleničky dáme nejprve vrstvu chia pudinku, poté jahodové směsi a opět chia pudinku.
  6. Ozdobíme ořechy, ovocem a podáváme.

TIP! Pokud pudink společně s jahodami přemístíme do zavařovací uzavíratelné skleničky, máme zdravou a vydatnou snídani nebo svačinu do práce.

guest
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments