Naskočili jsme až do pátého taxíku, jehož řidič byl ochotný zapnout taxametr, a s prvními ranními paprsky jsme dorazili na nádraží Hua Lamphong. Opouštíme rušné ulice Bangkoku a vydáváme se směrem na sever objevovat zaniklá královská města. Naše první zastávka je nedaleké město Ayutthaya.

Ayutthaya

Starobylé město Ayutthaya, bývalé královské město, je dodnes vyhledávanou turistickou atrakcí, obzvlášť jako jednodenní výlet z Bangkoku. Město leží na soutoku tří řek, které z centra vytváří pomyslný ostrov. Na vrcholu svého rozkvětu bylo město centrem kultury i obchodu a jedním z nejkrásnějších té doby. Není tedy divu, že historický park je pyšnou památkou na seznamu UNESCO.

Historie

Ayutthaya byla centrem Siamského království od 14. do 18. století. Město je pojmenováno podle starověkého indického města Ayodhaya (nenapadnutelný, nedobytný) kde se narodil Ráma – hrdina indického eposu Ramajána. Město bylo založeno králem U-Thongem v roce 1350 po tom, co bylo původní hlavní město Lopburi zničeno epidemií neštovic.

Siamské království se rozvíjelo a v roce v roce 1685 populace Ayutthayi dosáhla 1 milionu (Londýn byl tou dobou poloviční). Lidé žili na hausbótech na 140 km dlouhé síti vodních kanálů. Ayutthaya byla kosmopolitním, moderním městem. Lesk mu dodával také bezpočet buddhistických chrámů, kterých údajně mělo jednu dobu přes 400.

Zlomem se stal rok 1767, kdy bylo město spolu s celou říší rozprášeno invazí barmských vojsk. Město bylo rozbořeno, zlato pokrývající pagody bylo roztaveno a odvezeno. Dnes mohou turisté obdivovat jeho zašlou krásu, která je dechberoucí, třebaže je pouhým zlomkem té původní.

Jak se dostat do města

Vlaky odjíždějí několikrát denně z hlavního vlakového nádraží Hua Lamphong. Dejte si pozor na tarify jízdného v jednotlivých třídách, které se mohou diametrálně lišit. I když jsem se snažila jejich systému porozumět, pokaždé jsem od kasy odcházela ještě zmatenější. Cesta vlakem zabere necelé dvě hodiny a jízdenka ve 3. třídě stojí 20 THB (ve 2. třídě je to 245 THB). Usměvavý personál na nádraží v Ayutthaye nám věnoval mapu, rady na cestu a dokonce zdarma uschovali naše krosny.

Doprava po městě

Pokud se nebojíte dupnout do pedálu, nejlevnějším a nejzábavnějším dopravním prostředkem jak objevovat krásy města je jednoznačně kolo. Nemusíte chodit daleko. Hned u nádraží se nachází spousta půjčoven, kde si za 30 – 40 THB můžete pronajmout kolo na celý den.

Další alternativou, a to podstatně dražší, je pronájem tuk tuku. Řidiči jsou znalí místních památek, a aniž byste se museli o cokoliv starat, provezou vás po největších pokladech města.

Doprava do okolí

Necelých 6 kilometrů od vlakového zastávky, se nachází autobusové nádraží, pokud se tak dá nazývat shluk několika špinavých sedaček. Autobusy odjíždějí směrem dál na sever a výběr máte hned z několika variant. Dle rady průvodců jsme si pro jistotu jeli zarezervovat noční spoj, nicméně jak se později ukázalo, bylo to zcela zbytečné. A naše původně zamýšlená ranní rozcvička na kole se změnila na sebevražednou misi. Projížděli jsme spletí deseti pomyslných pruhů, kde si dopravní prostředky jezdily, jak se jim zamanulo. Ani se zpětně nedivím, že jsme nepotkali žádného dalšího cyklistu.

Jednodenní výlet po místních památkách

Ayutthaya je magické místo přeplněné nádhernými chrámy, které jsou roztroušené po celém městě. Je zcela nemožné je během jednodenního výletu navštívit úplně všechny. Ovšem během pár hodin se dají navštívit alespoň ty nejzajímavější.

1. Way Mahathat

Dupli jsme do pedálů a vyjeli k první památce – Wat Mahathat. Cestu nám zkřížila jedna ze tří řek, která městem protéká. Počet mostů je skoro stejný jako počet řek, takže nás i kolo převezla na druhý břeh loďka. Oproti královskému paláci v Bangkoku, panuje v Ayutthaye klid a najdou se i místa, kde nepotkáte žádného turistu. Tím se ještě násobí magická krása dávné architektury.

2. Wat Ratchaburana a Thammikkarat

Přilehlé chrámy Wat Ratchaburana a Thammikkarat pouze projíždíme směrem k chrámu Wihan Phra Mongkhon Bophit. Jedná se o další nádherné chrámy, ale jelikož je před námi další tucet, musíme vybírat moudře!

3. Wihan Phra Mongkhon Bophit

Návštěva chrámu se určitě vyplatí. Uvnitř se totiž nachází jeden z největších sedících Buddhů. Kousek dál se nachází sloní farma, kde se za poplatek 40 THB můžete pomazlit se slonem, nebo za vyšší částku projet po okolí.

4. Wat Phra Si Sanphet

Chrám Phra Si Sanphet patří mezi nejznámější stavby, jehož majestátní rozvaliny dodnes ukazují krásu starobylého města. Tři zachovaná čedí sloužila pro uložení ostatků králů.

5. Wat Lokaya Sutharam

Vzdálenějším, ale o to kouzelnějším je Wat Lokaya Sutharam, kde nás na první pohled upoutal 42 metrů dlouhý ležící Buddha.

6. Wat Worachettaram

Na první pohled obyčejné ruiny se proměnily v dětské hřiště, trhy a pouliční stánky s jídlem. Mnohdy to není architektura, která člověka učaruje, ale právě to kouzlo přítomnosti.

Můj obličej změnil barvu na sytě červenou, div mně hlava nevybouchla. Kolo byl sice skvělý nápad, ale pouze s doplňkem jako je čepice a opalovací krém. Ty jsme si samozřejmě nechali uložené v krosně na nádraží. Studená sprcha ale zmůže zázraky, a jako znovu zrození jsme se přemístili nočním autobusem do dalšího královského města Sukhothai.

Historický park Sukhothai

Sukhothai, což v překladu znamená Úsvit štěstí, byla založena roku 1238 a stala se po 120 let hlavním městem Thajska. Sukhothai je vůbec první thajské království na tomto území.

Oproti Ayutthaye, která se rozkládá uprostřed rušného města, Sukhothai je zasazená do palmové oázy. Bývalé duchovní centrum vás nenechá usnout na vavřínech. Projížďkou se můžete ponořit k samotným kořenům thajského království a jenom si v tichosti představovat krásu bývalých paláců a chrámů, doplněnou upravenými jezírky a vodními kanály.

Doprava

Park se nachází 12 kilometrů od centra, otevřen je denně a vstupní poplatek činí 100 THB + 10 THB za kolo. Naše útočiště jsme si našli hnedka u autobusového nádraží, v příjemném rodinném guesthousu Sri Siri. Cena 250 THB na noc je i včetně Wi-Fi a zapůjčení kola. Po včerejší zkušenosti jsem si nejprve trochu zalekla, ale kolo stále patří k nejlepším dopravním prostředkům, jak prozkoumat krásy parku.

Krásy Sukhothaie

Klenotem města je Královský palác Wat Mahathat. Oblast je ohraničena hradním příkopem a jsou zde dva hlavní komplexy budov, královská budova a svatyně. Těsně vedle se nacházejí dva další překrásné chrámy Wat Si a Wat Sawai.

Pouhé tři kilometry směrem na západ se rozkládá další část historického města. S našlapanými kilometry ubývá i turistů a v celém areálu jsme potkali stěží 3 cizince. Ústřední stavbou je chrám Saphan Hin a celé okolí parku se nachází v zelené oáze, ale oproti hlavní části Sukhothaie, se jedná i o oázu klidu.

Si Satchanalai a jeho ruiny chrámů

Poslední součástí magické trojky zaniklých královských měst je Si Satchanalai. Park se rozkládá na zvlněných kopcích 56 kilometrů severně od Sukhothai a je v podstatě pozdějším rozšířením Sukhothaiské říše.

Doprava

Kola, jako dopravního prostředku, máme za předchozí dva dny plné zuby, a s radostí jsme nasedli do autobusu a nechali se odvést 3 kilometry před hlavní bránu parku. Autobusy jezdí v pravidelných intervalech několikrát denně.

Co navštívit

Park je sice rozlehlý, ale pokud máte v plánu probádat pouze to nejzajímavější, vystačíte si s chůzí po svých. Mezi poklady ukryté v hustém porostu džungle patří například Wat Khao Phanom Phloeng či Wat Khao Suwan Khiri.

Každé ze tří královských měst je jedinečné a určitě se vyplatí návštěva všech. Jedině tak uvidíte slávu tehdejší říše.

681 thoughts on “Po stopách zaniklých královských měst”

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *